
Sympozjum odbędzie się w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Klenczona w Wieliszewie (kompleks administracyjny przy ul. Modlińskiej 1), w piątek 5 kwietnia 2019 r., w godz. 18.00-20.00. Bezpłatne Sympozjum skierowane jest do wszystkich zainteresowanych.
Zakres tematyki czwartej edycji, poświęconej polonezowi:
- dr hab. Szymon Paczkowski (Instytut Muzykologii UW) – "Styl polski na dworze saskim w XVIII wieku"
- dr Aleksandra Kleinrok (Instytut Muzyki i Tańca) – "'Mnóstwo zabaw jest tu miłym powabem dla różnego stanu...' czyli o społeczno-kulturowych aspektach warszawskich salonów w XIX wieku"
- dr hab. Tomasz Nowak (Instytut Muzykologii UW) – "Choreotechnika chodzonego tańca polskiego i poloneza od XVII do XIX wieku"
- dr hab. Tomasz Nowak
(Instytut Muzykologii UW), etnomuzykolog, antropolog tańca. Ukończył studia w Instytucie Muzykologii UW i uzyskał tytuł magistra na podstawie pracy pt. "Proces przekazu tradycji na przykładzie kształcenia skrzypków podhalańskich", napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Czekanowskiej-Kuklińskiej (1997). W latach 1997-2002 uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Historycznym UW. W roku 2003 uzyskał tytuł doktora na podstawie pracy pt. "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i komentarze" (promotor: prof. dr hab. Anna Czekanowska-Kuklińska, recenzenci: dr hab. Bożena Muszkalska, dr hab. Prof. UW Piotr Dahlig). W roku 2005 ukończył dwuletnie podyplomowe studia Teorii Tańca na Wydziale V Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie (praca dyplomowa pt. "Funkcje tańca wśród społeczności polskich na Kresach na przykładzie Wileńszczyzny, Grodzieńszczyzny i Żytomierszczyzny" napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Roderyka Lange). W 2006 roku ukończył również Podyplomowe Studia Menedżerskie na Wydziale Zarządzania UW. W zakresie tańca jest wychowankiem Jana Łosakiewicza, w 1999 roku ukończył Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny w specjalności taniec ludowy, a w latach 2004–2005 doskonalił swój warsztat choreologiczny w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem Roderyka Lange. Jest aktywnym folklorystą, współpracującym z szeregiem instytucji kulturalnych w Polsce. Aktualnie jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gościnnie wykłada w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (od 2003 r.). Był inicjatorem i pierwszym kierownikiem "Warsaw Gamelan Group" – pierwszego koncertującego zespołu gamelanowego w Polsce. Jest prezesem Polskiego Forum Choreologicznego i Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, sekretarzem generalnym Związku Kompozytorów Polskich, członkiem Council for Traditional Music i European Seminar in Ethnomusicology, oraz ekspertem Polskiej Sekcji Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d'Art Traditionnels. Odznaczony m.in. Brązowym Krzyżem Zasługi i Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Autor i redaktor książek z zakresu tradycyjnej muzyki i tańca oraz ponad czterdziestu artykułów naukowych. Laureat Nagrody „CLIO” (2006) przyznanej za książkę "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i zachowania" (Warszawa 2005). Laureat nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta oraz Nagrody za najlepszą pracę pisemną z zakresu historii muzyki polskiej 2016. W roku 2016 nakładem BEL Studio Sp. z o.o. (na zlecenie Instytutu Muzykologii UW) ukazała się kolejna książka jego autorstwa, zatytułowana "Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany", stanowiąca próbę ukazania panoramy dziejów kanonu polskich tańców narodowych, obejmującego współcześnie pięć gatunków (polonez, mazur, krakowiak, kujawiak, oberek).
- dr Aleksandra Kleinrok
(Instytut Muzyki i Tańca) – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii muzykologii. Tytuł doktorski zdobyła w 2017 r. na podstawie rozprawy napisanej w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Wcześniej ukończyła Muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (2009) i Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2011). W 2013 roku ukończyła szkolenie na warsztatach choreologicznych prowadzonych w Instytucie Choreologii w Poznaniu przez prof. dr. hab. R. Langego i mgr U. Loba-Wilgocką na poziomie zaawansowanym. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na działalności muzyczno-tanecznej mniejszości niemieckiej na ziemiach polskich przed II wojną światową oraz współcześnie. W zakresie współczesnej działalności mniejszości niemieckiej na Śląsku Opolskim współpracowała z Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn w ramach projektu projekt „Deutsche Musikkultur im östlichen Europa”). Podczas studiów podyplomowych podejmowała problematykę XIX-wiecznych polskojęzycznych podręczników tańca, których badaniem zajmuje się do dziś. Prowadzone w ostatnich latach badania wiązały się także z problemem czasu w ludowych przekazach śpiewów bożonarodzeniowych w Polsce. W rozprawie doktorskiej podjęła tematykę warszawskiego salonu XIX-wiecznego w jego aspekcie muzyczno-narodowym. Jest członkinią Polskiego Forum Choreologicznego, Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego i Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej.
- dr hab. Szymon Paczkowski
(Instytut Muzykologii UW) – wykłada w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego nieprzerwanie od 1987 roku. Gościnie wykładał również m.in. na Uniwersytecie w Tybindze (Eberhards Karls Universtität Tübingen), Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytecie Karola w Pradze, a także w City University of New York i Juilliard School of Music w Nowym Jorku (2013). Jest autorem i redaktorem licznych publikacji naukowych i popularno-naukowych o międzynarodowej recepcji, w tym dwóch książek: "Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku"(1998) oraz "Styl polski w muzyce Johanna Sebastiana Bacha" (2012), przetłumaczonej na język angielski i opublikowanej przez wydawnictwo Rowman Littlefield w serii Contextual Bach Studies (2016). Jego aktualne zainteresowania badawcze koncentrują się na różnych aspektach historii kultury muzycznej od wieku XVII po wiek XIX, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z obszaru teorii i estetyki muzyki epoki baroku oraz historii opery. Jest też intensywnie zaangażowany w badania nad kulturą muzyczną Polski i Saksonii w czasach tzw. unii polsko-saskiej za panowania w Rzeczypospolitej Augusta II i Augusta III. Był kierownikiem naukowym 12. Międzynarodowego Kongresu Muzyki Barokowej, który zorganizował w Warszawie w roku 2006, a także sesji naukowej "Sixth Bach Dialogue Meeting" w roku 2013 na Uniwersytecie Warszawskim wspólnie z grupą badawczą Bach Network UK i Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. W środowisku muzycznym pozostaje uznanym specjalistą w zakresie muzyki baroku (w szczególności jako znawca muzyki J.S. Bacha) oraz opery XIX-wiecznej (w szczególności Ryszarda Wagnera). Jest członkiem komitetu naukowego międzynarodowej grupy badawczej Bach Network UK, członkiem American Bach Society oraz Neue Bach-Gesellschaft w Lipsku. Stale współpracuje z Programem II Polskiego Radia, Filharmonią Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim - Operą Narodową. W latach 1999-2001 był dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego.