Sympozjum odbędzie się w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Klenczona w Wieliszewie (kompleks administracyjny przy ul. Modlińskiej 1), w piątek, 13 kwietnia 2018 r., w godz. 18:00-20:00. Bezpłatne Sympozjum skierowane jest do wszystkich zainteresowanych.
Zakres tematyki czwartej edycji, poświęconej kujawiakowi:
- mgr Ewelina Grygier (Instytut Sztuki PAN) - „Wiejskie kujawiaki z perspektywy dotychczasowych badań etnomuzykologicznych"
- dr hab. Tomasz Nowak (Instytut Muzykologii UW) - „Między wiejską izbą, salonem a sceną – kujawiak w praktyce tanecznej”
- dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Pracownia Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur UMFC) - „Kujawiak w twórczości kompozytorskiej”
- dr hab. Tomasz Nowak (Instytut Muzykologii UW), etnomuzykolog, antropolog tańca. Ukończył studia w Instytucie Muzykologii UW i uzyskał tytuł magistra na podstawie pracy pt. "Proces przekazu tradycji na przykładzie kształcenia skrzypków podhalańskich", napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Czekanowskiej-Kuklińskiej (1997). W latach 1997-2002 uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Historycznym UW. W roku 2003 uzyskał tytuł doktora na podstawie pracy pt. "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i komentarze" (promotor: prof. dr hab. Anna Czekanowska-Kuklińska, recenzenci: dr hab. Bożena Muszkalska, dr hab. Prof. UW Piotr Dahlig). W roku 2005 ukończył dwuletnie podyplomowe studia Teorii Tańca na Wydziale V Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie (praca dyplomowa pt. "Funkcje tańca wśród społeczności polskich na Kresach na przykładzie Wileńszczyzny, Grodzieńszczyzny i Żytomierszczyzny" napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Roderyka Lange). W 2006 roku ukończył również Podyplomowe Studia Menedżerskie na Wydziale Zarządzania UW. W zakresie tańca jest wychowankiem Jana Łosakiewicza, w 1999 roku ukończył Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny w specjalności taniec ludowy, a w latach 2004–2005 doskonalił swój warsztat choreologiczny w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem Roderyka Lange. Jest aktywnym folklorystą, współpracującym z szeregiem instytucji kulturalnych w Polsce. Aktualnie jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gościnnie wykłada w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (od 2003 r.). Był inicjatorem i pierwszym kierownikiem "Warsaw Gamelan Group" – pierwszego koncertującego zespołu gamelanowego w Polsce. Jest prezesem Polskiego Forum Choreologicznego i Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, sekretarzem generalnym Związku Kompozytorów Polskich, członkiem Council for Traditional Music i European Seminar in Ethnomusicology, oraz ekspertem Polskiej Sekcji Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d'Art Traditionnels. Odznaczony m.in. Brązowym Krzyżem Zasługi i Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Autor i redaktor książek z zakresu tradycyjnej muzyki i tańca oraz ponad czterdziestu artykułów naukowych. Laureat Nagrody „CLIO” (2006) przyznanej za książkę "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i zachowania" (Warszawa 2005). Laureat nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta oraz Nagrody za najlepszą pracę pisemną z zakresu historii muzyki polskiej 2016. W roku 2016 nakładem BEL Studio Sp. z o.o. (na zlecenie Instytutu Muzykologii UW) ukazała się kolejna książka jego autorstwa, zatytułowana "Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany", stanowiąca próbę ukazania panoramy dziejów kanonu polskich tańców narodowych, obejmującego współcześnie pięć gatunków (polonez, mazur, krakowiak, kujawiak, oberek).
- mgr Ewelina Grygier (Instytut Sztuki PAN – Zakład Muzykologii, Zbiory Fonograficzne – dawne Archiwum Fonograficzne im. M. Sobieskiego), muzyk i etnomuzykolog. Absolwentka Muzykologii oraz Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM, a także Studium Doktoranckiego IS PAN. Studiowała w Poznaniu (UAM), Warszawie (UW) oraz w ramach stypendium Socrtates-Erasmus na Uniwersytecie Wiedeńskim (UW). Obecnie pod kierunkiem prof. Ewy Dahlig-Turek przygotowuje rozprawę doktorską "Artysta, performer, żebrak. Zjawisko muzykowania ulicznego w Polsce w XXI wieku w świetle teorii performansu". Regularnie publikuje na łamach "Ruchu Muzycznego" (stała współpraca od 2014 roku) oraz w "Piśmie Folkowym" (autorska rubryka "Etnolektura"). Dla Instytutu Muzyki i Tańca tworzy blog "Tradycje Muzyczne". Prowadzi także działalność edukacyjną w zakresie wykonawstwa MUZYKI tradycyjnej, m.in. w latach 2012-2016 podczas Trad Music Workshop w Lockenhaus w Austrii. Jest członkinią Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, gdzie pełni funkcję sekretarza. Zainteresowania badawcze: muzyka w przestrzeni publicznej, fujarki i flety w muzyce tradycyjnej (technika gry, wytwarzanie), muzyka tradycyjna i zwyczaje regionu Kozła.
- dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Pracownia Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur UMFC), kompozytorka, pianistka, improwizatorka, pedagog. Absolwentka Państwowego Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie fortepianu oraz rytmiki; studiów na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie — specjalność rytmika; studiów na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki AMFC – specjalność kompozycja; Podyplomowych Studiów Kompozycji w AMFC; uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. Brała udział w warsztatach i kursach kompozytorskich pod patronatem Pierre’a Bouleza i Henryka Mikołaja Góreckiego, prowadzonych przez m.in.: Elżbietę Sikorę, Stephena Montegue, Andersa Brødsgaarda, Krzysztofa Olczaka. W 1999 r. uczestniczyła w „Académie de Musique du XXéme siécle” w Paryżu, prowadzonej przez Pierre’a Bouleza i Davida Robertsona, a 2001 była uczestnikiem organizowanej przez IRCAM „Académie d’Eté” w Paryżu, pod kierunkiem Briana Ferneyhough i Marca-André Dalbavie. W roku akademickim 2002/2003 była stypendystką Musik Hochschule w Luzernie (Szwajcaria), gdzie doskonaliła swe umiejętności w klasie Bettiny Skrzypczak. Nagrody: ex-aequo I nagroda Międzyuczelnianego Konkursu „Miniatura Fortepianowa” (Warszawa 2000), wyróżnienie na VI Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” (Częstochowa 2001), I nagroda na VII Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” 2002, I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” (2010), finalistka I i II Międzynarodowego Konkursu „Transatlantyk Instant Composition Contest” w Poznaniu (2011, 2012). We wrześniu 2005 r. w ramach stypendium otrzymanego przez „Stiftung Musikforschung Zentralschweiz” była uczestnikiem projektu „Schreiben In Beromünster (Szwajcaria) jako Composer-in-Residence. W 2010 r. była kompozytorem projektu interdyscyplinarnego Coaching Project (muzyka/taniec/scenografia/wideo), organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Dancing Poznań. Utwory Aldony Nawrockiej były prezentowane ma międzynarodowych festiwalach w Polsce, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji, Finlandii i na Litwie. Kompozytorka tworzy również muzykę elektroniczną współpracując ze Studiem Muzyki Komputerowej UMFC. Ponadto pisze piosenki i utwory dla dzieci oraz opracowuje materiały muzyczne do tańca, teatru i dla telewizji. Koncertuje również jako pianistka i kameralistka. Aldona Nawrocka-Woźniak zajmuje się także działalnością publicystyczną, naukową i organizacyjną (m.in. od 2013 r. jako koordynator programowy cyklu „Koncertów Pod Gwiazdami” w warszawskim Planetarium „Niebo Kopernika”, wCentrum Nauki Kopernik). Jako pedagog pracowała m.in. w Ośrodku dla dzieci Głuchych i Niedosłyszących w Michalinie k/Warszawy (1999) oraz prowadziła w roku akademickim 2001/2002 zajęcia z przedmiotu laboratorium muzyka w Salezjańskim Instytucie Wychowania Chrześcijańskiego Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie (obecnie Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Od roku 2016 pełni funkcję kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur. Jest członkiem ZKP, ZAiKS-u, Akademii Fonograficznej oraz Stowarzyszenia Strefa Otwarta.