Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Przedstawiamy Jury III edycji "Zaczarowanego Fortepianu"

W jury Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego "Zaczarowany Fortepian", który odbędzie się w piątek, 20 maja, w godz. 10:00-16:00 w Gminnym Centrum Kultury w Łajskach, zasiądą znakomici specjaliści z dziedziny pianistyki i historii sztuki: Katarzyna Glensk, Ewa Beata Ossowska i Rafał Odrobina. Przedstawiamy ich sylwetki.
Katarzyna Glensk – utalentowana polska pianistka, koncertuje jako solistka i kameralistka. Występowała w Stanach Zjednoczonych, Rosji oraz w wielu krajach Europy. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, regularne występuje z recitalami Chopinowskimi, zapraszana jest na festiwale muzyczne.

Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielał jej ojciec. W wieku 4 lat rozpoczęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Opolu. Studiowała w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalli oraz klasie kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Kontynuowała naukę na studiach podyplomowych u prof. Jana Ekiera oraz prof. Bronisławy Kawalli. W tym okresie brała również udział w lekcjach mistrzowskich u prof. Andrzeja Jasińskiego i prof. Tomasza Herbuta. Sztukę pianistyczną doskonaliła jako stypendystka podczas letnich kursów muzycznych w Dartington (Wielka Brytania). W 2001 roku została stypendystką Trinity College of Music w Londynie.

W dorobku ma wiele nagród i wyróżnień, m.in. pierwszą nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Duetów Kameralnych im. L. Janačka (Brno), pierwszą nagrodę L. Smith Duo Prize (Londyn) – obie w duecie z Ewą Mizerską, pierwszą nagrodę The Chopin Prize (Londyn) oraz drugą nagrodę w konkursie E. Schumann Duo Prize for Lieder (Londyn). W duecie z Ewa Mizerską dokonała polskiego prawykonania Sonaty na wiolonczelę i fortepian op .99 Krzysztofa Meyera. Utwór ten znalazł się na monograficznej płycie poświęconej utworom polskiego kompozytora wydanej przez wytwórnię Toccata Classics w Londynie. Z okazji Roku Chopinowskiego pianistka nagrała płytę z utworami kompozytora. Od 2009 roku wraz ze skrzypaczką Henryką Trzonek tworzy Duo Kreisler, prezentując szeroki repertuar muzyczny. Duet występował w wielu krajach Europy oraz w USA (Nowy Jork).

Ewa Beata Ossowska
– pianistka, urodziła się w Warszawie w rodzinie artystycznej (matka – artysta plastyk, ojciec – aktor). Ukończyła z wyróżnieniem PSM II st. Im. Józefa Elsnera w Warszawie (1991) i Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1997). Studia podyplomowe odbyła jako stypendystka rządu francuskiego w Ecole Normale de Musique de Paris (1998-1999). Pracowała pod kierunkiem profesorów: Macieja Poliszewskiego, Józefa Stompla, Kazimierza Gierżoda i Siergieja Markarowa. Brała udział w wielu międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Jerome Rose`a (USA), Lee Kum-Singa (Kanada), Wiktora Mierzanowa (Rosja), Lazara Bermana (Włochy). Rozwija szeroką działalność artystyczna jako solistka i kameralistka występując w kraju i zagranicą. Koncertowała we Francji (Theatre Du Renard, Theatre de L’Alliance Francaise, Salle Pleyel – Chopin, Instytut Polski, Cite des Arts, Auditorium Saint Germain des Pres), we Włoszech (Florencja – Galeria Sztuki Współczesnej „La Sfacciata”), w Niemczech (m.in. recitale na światowej wystawie EXPO 2000 w Hanowerze w Pawilonie Polskim, jako jedyna Polka została też zaproszona do prestiżowego recitalu w Pawilonie Unii Europejskiej). Występowała na Białorusi, Ukrainie (Festiwal „Gwiazdy Planety” w Jałcie, Filharmonia Narodowa w Kijowie), w Rosji, Słowenii (Nowa Goritza – na zaproszenie Konsula Honorowego RP), w Macedonii (Skopje – Galeria Narodowa, Filharmonia Narodowa), w Holandii i w Belgii (Aula Uniwersytetu Gandawskiego). Jako solistka współpracowała z wybitnymi dyrygentami – między innymi Łukaszem Borowiczem, Arkadijem Feldmanem i Janem Miłoszem Zarzyckim grając z Narodową Orkiestrą Filharmonii Kijowskiej, Narodową Orkiestrą Kaliningradzką i Narodowa Orkiestrą Filharmonii Macedońskiej. W Polsce gra między innymi w Żelazowej Woli (miejscu urodzin Fryderyka Chopina) i w Warszawie w Łazienkach Królewskich (Pałac na Wodzie, Pałac Myślewicki, Teatr Stanisławowski, Stara Pomarańczarnia, Teatr na Wyspie), w Zamku Ostrogskich, na Zamku Królewskim i w Pałacyku Szustra. Występowała też w Filharmonii Kieleckiej, Pałacu w Radziejowicach, Pałacu w Jabłonnej, Pałacu Józefa Brandta w Orońsku i wielu innych. Była członkiem jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Igrzysk Delphijskich (2008, Rosja).

Jej repertuar obejmuje utwory kompozytorów wszystkich epok, ze szczególnym upodobaniem interpretuje utwory kompozytorów romantycznych i współczesnych. W 2000 roku firma fonograficzna Musicon wydała płytę z jej recitalem chopinowskim. Dokonała nagrań dla holenderskiego Radia Classic, rosyjskiej telewizji NTV i Polskiego Radia.

Rafał Odrobina – pianista, historyk sztuki, założyciel Studia ARS-MICA. Ukończył z wyróżnieniem PSM I i II stopnia w Tomaszowie Mazowieckim w klasie fortepianu prof. Elżbiety Marciniak. Następnie studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Lidii Kozubek. W 1997 roku, wyróżniony przez Katedrę Fortepianu, reprezentował uczelnię na Koncercie Dyplomantów AMFC, wykonując z orkiestrą V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Ludwiga van Beethovena (dyr. Janusz Powolny). W Akademii Muzycznej ukończył z wyróżnieniem Międzywydziałowy Kurs Kameralistyki w klasie prof. Barbary Halskiej. Uczestniczył w licznych kursach pianistycznych, prowadzonych przez m.in.: Andrzeja Jasińskiego, Kazimierza Gierżoda, Tatianę Szebanową, Reginę Smendziankę, Leszka Kędrackiego, Bogumiłę Gizbert–Studnicką, Jerome Rose’a (USA), Siglind Bruhn (Niemcy). Przez wiele sezonów artystycznych współpracował z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej. Był pedagogiem i pianistą-aranżerem w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie (1998-2002). W 2001 roku został laureatem II nagrody oraz zdobywcą Nagrody Specjalnej za Najlepsze Wykonanie Utworu Kompozytora Polskiego w V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Występuje jako solista i kameralista na terenie kraju (niemal wszystkie filharmonie polskie) i za granicą (Niemcy, Wielka Brytania, Węgry, Belgia, USA - Nowy Jork). Koncertuje i dokonuje nagrań z artystami Filharmonii Narodowej, Warszawskiej Opery Kameralnej i Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Jego muzyczna działalność obejmuje również aranżację i transkrypcję (m.in. dzieł operowych na potrzeby teatru). Jest autorem scenariuszy i opracowań muzycznych do licznych przedstawień dramatycznych i programów poetyckich, przygotowywanych wspólnie z aktorami (m.in.: Krzysztofem Kolbergerem, Anną Romantowską, Dariuszem Jakubowskim, Krzysztofem Gosztyłą, Anną Nehrebecką, Lidią Sadową, Anną Grycewicz, Przemysławem Stippą, Leszkiem Zduniem). W 2010 roku dokonał opracowania sztuk Stanisławy Fleszarowej-Muskat tworząc spektakl o Fryderyku Chopinie "Pożegnalny koncert". Od 2011 gra rolę Schmidta w sztuce Paula Barza "Kolacja na cztery ręce" w reż. Leszka Zdunia. Od 2013 występuje w koncertach w ramach projektu "Etnofonie kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski" p. kier. Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Dodatkowo ukończył z wynikiem celującym studia magisterskie w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Jako historyk sztuki zajmuje się ikonografią muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem ikonografii chopinowskiej.
Umieszczono: 18.05.2016 r., godz. 10.48